بین مطالب وب سایت جستجو کنید

اخبار روز اخبار داغ


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
رامین رها
22:5
یک شنبه 20 ارديبهشت 1394

خبرگزاری فارس: آخرین اخبار از پرونده‌ اتوبوس اسکانیا، خبرنگار واشنگتن پست، رئیس دانشگاه امیرکبیر و مرکز چشم‌پزشکی متخلف

 
 
 

 

 
94/02/20 - 18:25
شماره: 13940220001432
نسخه چاپيارسال به دوستان
دادستان تهران در جمع خبرنگاران تشریح کرد
آخرین اخبار از پرونده‌ اتوبوس اسکانیا، خبرنگار واشنگتن پست، رئیس دانشگاه امیرکبیر و مرکز چشم‌پزشکی متخلف

دادستان تهران در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های اتوبوس اسکانیا، خبرنگار واشنگتن پست، رئیس دانشگاه امیرکبیر و مرکز چشم‌پزشکی متخلف توضیحاتی را ارائه کرد.

خبرگزاری فارس: آخرین اخبار از پرونده‌ اتوبوس اسکانیا، خبرنگار واشنگتن پست، رئیس دانشگاه امیرکبیر و مرکز چشم‌پزشکی متخلف
 

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در حاشیه همایش سراسری قضات دادسرای عمومی انقلاب تهران با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت افتتاح دادسرای پولی و بانکی گفت: مهمترین مشکل این موضوع ساختمان بود.

وی افزود: دادسرای زمین‌خواری یا همان انفال و حمایت از ثروت عمومی را تا قبل از ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شود.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌هایی که کردیم و اگر مشکل پیش نیاید در این زمان دادسرای پولی و بانکی هم افتتاح خواهد شد چرا که مسئول آن تعیین شده و مکان آن هم در خیابان فاطمی است.

دادستان تهران در خصوص اینکه آیا در مورد قاچاق اعضای بدن در دادستانی پرونده‌ای تشکیل شده است یا خیر گفت: من در این زمینه اطلاعی ندارم.

وی درباره آخرین وضعیت هواپیمای آنتونف گفت: این پرونده در مرحله کارشناسی قرار دارد و کار خوب و سنگینی در این خصوص انجام شده چرا که مقررات ایکائو (ICAO) در خصوص سقوط هواپیما مفصل است بنابراین منتظر نظر کارشناسی هستیم تا نظر خود را ارائه دهد.

جعفری دولت‌آبادی درباره دو مرکز درمانی چشم‌پزشکی متخلف هم گفت: از متهم تحقیق شده و مصدومان به پزشکی قانونی معرفی شدند البته طول درمان مصدومان کُند است ولی پرونده خوب پیش رفته و امیدواریم به دادگاه برود.

دادستان تهران در رابطه با پرونده اتوبوس‌های اسکانیا گفت: این پرونده در دادسرا مطرح است و گفتیم شرکت سازنده چنین اتوبوس‌هایی باید به شکلی اقدام کنند که دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

وی در خصوص پرونده خبرنگار واشنگتن پست گفت: کیفرخواست مربوط به این پرونده صادر شده، این پرونده در شعبه 15 دادگاه عمومی انقلاب تهران تحت وقت است تا محاکمه شود ضمن اینکه متهم 4 اتهام دارد.

دادستان تهران در خصوص پرونده رئیس فعلی دانشگاه امیرکبیر هم گفت: برای این پرونده هنوز تعیین وقت نشده اما آنچه که خبر داریم این است که پرونده به دیوان محاسبات رفته است.

وی در پایان در خصوص پرونده نگین خودرو گفت: کیفرخواست این پرونده صادر شده، پرونده به دادگاه رفت و منتظر محاکمه است.

تعداد بازدید از این مطلب: 87
بازدید : 87
رامین رها
22:3
یک شنبه 20 ارديبهشت 1394

 

خبرگزاری فارس: ایران به آمریکا و غیرآمریکا اجازه دخالت در سرنوشتش را نمی‌دهد/ تهدید آنها تکرار مکررات است
 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار خود با رنگین سپنتا وزیر امور خارجه سابق افغانستان که عصر امروز (یکشنبه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران به تشریح دیدارش پرداخت و گفت: توفیق خوبی بود که با آقای سپنتا در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی گفت‌وگوهایی انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعزام کشتی‌های ایرانی حامل کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن صورت گرفته و با توجه به اینکه ممکن است این کشتی بعد از زمان آتش‌بس به یمن برسد، در چنین حالتی اگر جلوی این کشتی گرفته شود پاسخ ایران چیست؟ اظهار داشت: این آتش‌بس اولین بار نیست و دومین باری است که اجرا می‌شود اما در نوبت اول سعودی‌ها به هیچ وجه به آن پایبند نبودند و بی‌رحمانه مناطق مسکونی را زیر بمباران قرار دادند و زنان و مردان و کودکان را کشتند.

ولایتی خاطرشان کرد: این در حقیقت یک شوی نمایشی است که با توصیه وزیر امور خارجه آمریکا که به منطقه سفر کرده شکل گرفته است و هدف اصلی آن حمایت از حرکت وحشیانه سعودی‌ها علیه یمن می‌باشد.

ولایتی همچنین اظهار داشت: هدف اصلی آنان این است که به سعودی‌ها پشت گرمی بدهند که اینها به حملات خود ادامه دهند اما سعودی‌ها بدانند که مردم یمن صبور، مقاوم و شجاع هستند و آنها در روزی که تصمیم بگیرند به سعودی‌ها پاسخ کامل بدهند کسی جرات نمی‌کند که جلوی آنها باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در مورد ایران نیز سعودی‌ها که در حد و اندازه ایران نیستند اما بزرگ‌تر از آنها نیز مانند ابرقدرت‌ها از جمله آمریکا که به آنها دستور می‌دهند جرات ندارند که مقابل ایران بایستند.

«ایران تا به حال نشان داده که با مقاومت کامل و اعتماد به نفس بالا مقابل هر نوع زیاده‌خواهی ولو آمریکا می‌ایستد، چه برسد به عوامل مزدور آنها در منطقه از قبیل سعودی‌ها لذا ایران کمک خود را می‌فرستد و ممکن است آنها موانعی را ایجاد کنند اما سعودی‌ها و بزرگ‌تر از سعودی‌ها جرات اینکه به منافع ایران صدمه بزنند را ندارند.»

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر طرح مجلس شورای اسلامی درباره توقف مذاکرات هسته‌ای با توجه به تهدیدات آمریکایی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان یک قوه مقتدر، مستقل، آزاد است تا در مورد مسائل داخلی و خارجی تصمیم بگیرد و این به عهده مجلس است.

وی ادامه داد: هرآنچه مجلس تصمیم بگیرد و به تایید شورای نگهبان برسد معتبر است و به عنوان قانون در کشور اجرا می‌شود.

ولایتی خاطرنشان کرد: تهدیدات آمریکایی تکرار مکررات است و ما گوشمان به این موارد عادت کرده است و می‌دانیم که آمریکایی‌ها در عراق، افغانستان،‌ سومالی و کشورهای اسلامی که تا به حال دخالت کرده‌اند،  شکست خورده‌اند، از جمله در عراق و افغانستان نیز به همین صورت بوده‌اند بنابراین ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه به آمریکا و غیرآمریکایی اجازه نمی‌دهد به در سرنوشت کشور دخالت کرده و از منافع خود هرجور صلاح بدانند دفاع می‌کنند. 

ولایتی در ادامه صحبت‌های خود به مشترکات ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: به ندرت دو کشوری پیدا می‌شوند که چنین مشترکاتی داشته باشند از جمله تاریخ مشترک چند هزار ساله، فرهنگ عمیق ریشه‌دار که این امر باعث شده دو کشور ایران و افغانستان مثال‌زدنی باشند.

وی ادامه داد: هیچ یک از این دو کشور هیچ گاه مستعمره هیچ قدرت متجاوزی نبودند و همواره مبارزات ایران و افغانستان توانسته است در زیاده‌خواهی‌های دیگران به خصوص غربی‌ها غلبه کنند و امروز فرصتی برای دو کشور ایران و افغانستان است که سعی کردند استقلال خود را حفظ کنند و در کمال اقتدار روابط نزدیکی را با یکدیگر برقرار کنند. 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک خاطرنشان کرد: شروع کار در حوزه‌های مختلف استراتژیک در این مرکز و مرکزی که آقای سپنتا مسئولش است خواهد بود که قرار شد بین ما تبادل نظر صورت بگیرد و این مقدمه‌ای است برای اینکه ایران و افغانستان در حوزه مسائل دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی و قاره‌ای همکاری صورت بگیرد.

ولایتی با اشاره به اینکه هر دو کشور از اعضای ناظر پیمان شانکهای هستند خاطرنشان کرد: هر دو کشور در گردهمایی سیکا در چین شرکت کردند که مربوط به همکاری بین کشورهای آسیایی است.

وی با بیان اینکه مسئله مبارزه با افراطی‌گری یکی از مشکلات امروز جهان اسلام و منطقه غرب آسیا است خاطرنشان کرد: هر دو کشور معتقدند که باید با افراطی‌گری به فکر داعش و افراطی‌های دیگر مبارزه کرد و این کار را می‌کنیم.

ولایتی ادامه داد: ما دو کشور مصمم هستیم که جلوی نفوذ افراطی‌گری که از سوی شرکت‌های منطقه حمایت می‌شوند بایستیم و می‌دانیم که بعد از کشورهای سوریه، عراق و یمن افراطیون وحشی به هیچ یک از موازین انسانی پایبند نیستند چه برسد به موازین اسلامی و درحالیکه مدعی اسلام هستند ولی هیچ دینی به خصوص اسلام چنین بی‌رحمی را تایید نمی‌کنند بلکه مخالف آن است چراکه اسلام دین رحمت است.

ولایتی خاطرنشان کرد: آنان با بی‌رحمی مردم را می‌کشند و باید بگوییم آمریکا در راس همه و صهیونیست‌ها از این افراطیون در حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی دفاع می‌کنند و برخی کشورهای مرتجع منطقه نیز پول آنها را تامین می‌کند ولی بدانند کسانی که از تروریسم حمایت می‌کنند، روزی غول تروریسم که از شیشه خارج کردند سر خودشان را خواهد خورد و ما آثار آن را د رورزگارمان مشاهده می‌کنیم.

تعداد بازدید از این مطلب: 85
بازدید : 85
رامین رها
22:1
یک شنبه 20 ارديبهشت 1394

 

خبرگزاری فارس: باباجان‌زاده به مدال برنز رسید/ قهرمانی ایران با ۳ طلا، یک نقره و ۲ برنز
 

به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه مسابقات پنج وزن دوم و پایانی رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا که از صبح امروز (یکشنبه) در سالن اسپایر دوحه قطر آغاز شده است، نمایندگان کشورمان در اوزان 66، 75، 80، 98 و 130 کیلوگرم به مصاف حریفان رفته‌اند که بشیر باباجان‌زاده در 130 کیلوگرم با پیروزی در دیدار رده‌بندی به مدال برنز دست یافت.

پیش از این در مسابقات روز دوم یوسف قادریان و مهدی علیاری موفق به کسب مدال طلا شده بودند و محمدعلی گرایی و پیام بویری نیز به ترتیب صاحب مدال نقره و برنز شده بودند.

بشیر باباجان‌زاده در 130 کیلوگرم در دور نخست با نتیجه 4 بر یک (حریف به دلیل مصدومیت ادامه نداد) مقابل مرات رامونوف، دارنده مدال برنز آسیا از قرقیزستان به پیروزی رسید. وی در مرحله یک چهارم نهایی نیز با نتیجه 8 بر صفر محمد ابراهیم عبدالفتاح از بحرین را شکست داد و راهی نیمه‌نهایی شد. کشتی‌گیر بحرینی در دور قبل ماماسولیف، دارنده مدال برنز آسیا از ازبکستان را شکست داده بود که بدین ترتیب این کشتی‌گیر حذف شد و یکی از حریفان تیم ایران در راه قهرمانی امتیاز از دست داد.
باباجان‌زاده در نیمه‌نهایی با نتیجه یک بر صفر مغلوب نورماخان تینالی‌یف کشتی‌گیر مطرح قزاق، قهرمان بازی‌های آسیایی و نفر سوم جهان شد و شانس حضور در فینال را از دست داد، اما در دیدار رده‌بندی با نتیجه 11 بر صفر از سد ناوین از هند گذشت و قهرمان شد.

بدین ترتیب تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان با کسب 3 مدال طلا، یک نقره و 2 برنز و 63 امتیاز برای نهمین بار بر سکوی قهرمانی قاره کهن ایستاد. آخرین قهرمانی ایران در قاره آسیا در سال 2012 بدست آمده بود.

* نتایج سایر فرنگی‌کاران کشورمان تا این لحظه به شرح زیر است:

در وزن 66 کیلوگرم که 11 کشتی‌گیر حضور داشتند، محمدعلی گرایی در نخستین تجربه حضور در این رقابت‌ها، پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 11 بر 6 مقابل آسرور محی الدینوف ازبکستانی به پیروزی دست یافت و راهی نیمه‌نهایی شد. وی در این مرحله نیز با نتیجه 12 بر 10 از سد ژاردایف از قزاقستان گذشت و فینالیست شد. گرایی در فینال با نتیجه 5 بر صفر مغلوب هان‌سو ریو، قهرمان جهان و بازی‌های آسیایی از کره‌جنوبی شد و به مدال نقره رسید.

پیام بویری نیز در 75 کیلوگرم در دور اول با نتیجه 8 بر صفر شریف بدر از قطر را شکست داد. وی در دور دوم نیز در حالی‌که با نتیجه 8 بر یک از بین یانگ از چین عقب بود در نهایت با نتیجه 16 بر 8 مقابل حریف به پیروزی دست یافت و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. بویری برای حضور در فینال نیز با نتیجه 5 بر 3 مغلوب عطابیک عظیم‌بیکوف از قرقیزستان شد و شانس حضور در فینال و کسب مدال طلا را از دست داد. وی در دیدار رده بندی با نتیجه 9 بر صفر مقابل دولت ژاکسیلبیکوف از قزاقستان به پیروزی رسید و مدال برنز را از آن خود کرد. در این وزن 12 کشتی‌گیر وزن‌کشی کردند.

در وزن 80 کیلوگرم که 9 کشتی‌گیر به روی باسکول رفتند، یوسف قادریان در نخستین تجربه حضور در آوردگاه آسیایی، پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 4 بر 2 مقابل جونی‌بیک اوتابیکوف از ازبکستان به پیروزی رسید و راهی نیمه‌نهایی شد. وی در این مرحله نیز با نتیجه 8 بر 6 از سد جین هیوک کیم، نایب قهرمان 2011 آسیا از کره جنوبی گذشت و فینالیست شد. قادریان در دیدار نهایی با نتیجه 13 بر 6 از سد آیشا آیشان از چین گذشت و صاحب گردن آویز طلا شد.

در وزن 98 کیلوگرم مهدی علیاری پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 3 بر صفر از سد بیک سلطان محموداف از قرقیزستان به برتری رسید و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. وی در این مرحله نیز با نتیجه 4 بر یک مارگولان آسیمبیکوف، قهرمان آسیا از قزاقستان را شکست داد و فینالیست شد. علیاری در فینال نیز با نتیجه 6 بر صفر مقابل دی ژیائو، نایب قهرمان بازی‌های آسیایی از چین که در اینچئون موفق به شکست این کشتی‌گیر شده بود، به برتری رسید و سومین مدال طلا را برای ایران به ارمغان آورد. در این وزن 11 نفر وزن کشی کردند.

به گزارش فارس، در مسابقات سه وزن نخست رامین طاهری در وزن 71 کیلوگرم به مدال طلا دست یافت، داود عابدین‌زاده در وزن 85 کیلوگرم به دلیل پارگی از ناحیه کشاله ران نتوانست به مسابقات ادامه دهد و پنجم شد و محسن حاجی‌پور با یک شکست مقابل حریف قزاق از دور رقابت‌های وزن 59 کیلوگرم حذف شد.

تعداد بازدید از این مطلب: 86
بازدید : 86
رامین رها
22:1
یک شنبه 20 ارديبهشت 1394

خبرگزاری فارس: مذاکرات به خوبی پیش می‌رود/ احداث بیمارستان تخصصی هسته‌ای در تهران

 
 

 

 
94/02/20 - 15:56
شماره: 13940220000492
نسخه چاپيارسال به دوستان
صالحی در جمع خبرنگاران:
مذاکرات به خوبی پیش می‌رود/ احداث بیمارستان تخصصی هسته‌ای در تهران

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با بیان اینکه مذاکرات به خوبی پیش می‌رود گفت: مذاکره کنندگان به خوبی از منافع و حاکمیت ملی دفاع می‌کنند و هیچ چیزی خارج از چارچوب تعیین شده توسط مسئولان نظام، عمل نخواهد شد.

خبرگزاری فارس: مذاکرات به خوبی پیش می‌رود/ احداث بیمارستان تخصصی هسته‌ای در تهران
 

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای هسته‌ای در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با بیان اینکه مذاکرات به خوبی پیش می‌رود، ر خصوص مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه حل جامع هسته‌ای عنوان کرد: در جلساتی که اخیراً داشتم عنوان شده که طرف مقابل سوالاتی درباره مباحثی که مورد تفاهم قرار گرفته مطرح می‌کنند که البته نمی‌خواهم این موضوع را باز کنم.

وی گفت: مذاکره کنندگان به خوبی از منافع و حاکمیت ملی دفاع می‌کنند و هیچ چیزی خارج از چارچوب تعیین شده توسط مسئولان نظام، عمل نخواهد شد و انشاء الله هر آنچه مورد توافق قرار گیرد قطعاً براساس توافقی است که در داخل کشور در بین مسئولان نسبت به آن اجماع حاصل شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره احداث بیمارستان تخصصی هسته‌ای گفت: این بیمارستان که قرار است در تهران احداث شود بسیار وسیع خواهد بود و در آینده تجهیزاتی در آن نصب می‌شود که برای اولین بار در خاورمیانه است و از این طریق می‌توانیم جلوی خروج بسیاری از بیماران صعب العلاج که برای درمان به برخی از کشورهای خارجی بگیریم و علاوه بر آن زمینه‌ای را برای توریسم درمانی فراهم کنیم.

صالحی عنوان کرد: این بیمارستان با هزینه بسیار سنگینی احداث می‌شود که سازمان انرژی اتمی توانسته بخشی از هزینه آن را تأمین کند که در حال توافق با شهرداری هستیم و پس از قطعی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

تعداد بازدید از این مطلب: 83
بازدید : 83
رامین رها
22:0
یک شنبه 20 ارديبهشت 1394
 
خبرگزاری فارس: چرا مسئولان بانک مرکزی گذاشتند ۵۷۵ بدهکار بانکی ایجاد شود، مگر مقررات را نمی‌دانستند
 

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای در همایش سراسری قضات دادسرای عمومی و انتظامی تهران گفت: همه ما باید جایگاه و قدر و منزلت خود را بدانیم چرا که اگر ندانیم چه منصب و جایگاهی داریم ممکن است ناملایمات و فشارها تاثیرگزار باشد ولی اگر منزلت قاضی را بدانیم امور راحت می‌شود.

وی با اشاره به سخن امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه منصب قضاوت منصب نبی است، گفت: اگر بتوانیم براساس موازین الهی و قانونی عمل کنیم مسلماً در محل جلوس نبی و وصی نبی هستیم.

معاون اول قوه قضاییه افزود: اگر قدر اینکه در نظام، کشور و حکومتی زندگی می‌کند که زیر چتر خاص پروردگار است قاضی قدر خود را خواهد دانست.

اژه‌ای تاکید کرد: شما خوب می‌دانید و می‌فهمید که چگونه همه دشمنان تلاش می‌کنند تا در کشور ناامنی ایجاد کنند و فساد را توسعه دهند و مردم علی الخصوص جوانان را به انحراف بکشند ولی در این حوزه ناموفق‌اند.

وی گفت: از طرف دیگر دشمنان ضد کشور و نظام حرکت می‌کنند و هرچند نمی‌توانند آن را نابود کنند ولی تلاش می‌کنند به آن ضربه بزنند اما می‌بینید که جمهوری اسلامی ایران از هر زمان دیگری هم در منطقه و هم در مسائل جهانی و بین‌المللی تاثیرگذارتر است.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: نفوذ، اقتدار، ایستادگی و مقاومت جمهوری اسلامی ایران در طول این سالها بیشتر و بیشتر شده است تا جایی که دشمنان نیز به نفوذ و کارایی نظام جمهوری اسلامی ایران اذعان می‌کنند.

اژه‌ای گفت: اینکه انسان تحت حکومتی زندگی کند که حاکم آن جائر است و یا اینکه حاکم آن شایسته است و از طرف پروردگار است، متفاوت است.

معاون اول قوه قضاییه  تاکید کرد: امروز توقع زیادی از قوه قضاییه به وجود آمده است که این توقع هم در مسئولان وجود دارد و هم در مردم و توقع این است که قوه قضاییه بسیاری از مشکلات کشور را حل کند. به نظر شما این توقع بر چه اساسی به وجود آمده است، آیا از ضعف است یا از قدرت قوه قضاییه؟

وی افزود: علت مراجعات و توقعات مکرر از اقتدار قوه قضاییه است چنانچه بانک مرکزی که وظیفه نظارت بر بانک‌ها را دارد تا معوقاتی نداشته باشند در نهایت 575 لیست بدهکار بانکی را به ما می‌دهد و می‌گوید آنها را معرفی کرده‌ایم، سوال اینجاست که چرا گذاشتید این معوقات ایجاد شود؟

وی تصریح کرد: مگر شما مقررات نداشتید؟ اگر وثیقه‌ای دارید آن را تملک کنید، اگر ضامنی وجود دارد معوقات را از ضامن بگیرد یا شکایت کنید چرا تنها اسامی لیست بدهکاران بانکی را به ما معرفی می‌کنید؟

اژه‌ای تصریح کرد: این بدان معنی است که من نمی‌توانم کار خود را انجام دهم و قوه قضاییه باید به من کمک کند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: چندی‌پیش یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در تلویزیون سخن می‌گفت و می‌گفت در یکی از شهرهای اطراف تهران 10 هزار ساختمان به صورت غیرقانونی ساخته شده است که می‌خواهیم با کمک قوه قضاییه آن را تخریب کنیم. سوال من این است که چرا مقابل آن نایستادید؟

اژه‌ای افزود: چرا یک دستگاه مجوز احداث ساختمانی را می‌دهد و دستگاه دیگر می‌گوید حق این تغییر کاربری وجود نداشته است؟ بنابراین بار زیادی بر دوش ماست که نشان دهنده قدرت و قوت ماست و ناشی از نارسایی ها و ضعف‌های دیگران.

وی گفت: حال که مسئولین و مردم چشم‌انتظار ما هستند آیا ما نیز باید شانه خالی کنیم؟ یا اینکه چون خداوند عنایتی کرده است به شکرانه آن عنایت بایستیم و ناملایمات را هم تحمل کنیم و حتی از زندگی شخصی بگذریم ولی مردم را ناامید نکنیم.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: خطیر بودن امر قضا موضوعی بسیار روشن است و در کنار آن بار سنگینی بر دوش دادسراهاست که این نیز مشخص است و من تاکید می‌کنم که باید به این خانواده دادسرا رسیدگی کرد.

اژه ای گفت: همانگونه که تشکیلات و کارگروهی برای موضوع فرهنگف‌ رسانه، اقتصاد و معقولاتی از این دست ایجاد می‌کنیم باید کارگروهی با حضور برخی از افراد حاضر در اینجا که درد آشنا نیز هستند کارگروهی تشکیل دهیم تا مشکلات را تا حد ممکن از بین ببرند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: انصافاً همکاران در دادسرا از لحاظ روانی، تهدیدات، فشارها و مشکلات آنها در عذاب هستند و خانواده آنها نیز این مشکلات را دارند بنابراین باید با حساسیت به این موضوع نگاه کنیم.

وی تصریح کرد: این درست است که ما به خاطر مسائل مادی به این راه قدم نگذاشته ایم و در آن نمانده‌ایم بلکه به علت احساس مسئولیت در این راه هستیم ولی اینکه هر میزان بتوانیم مشکلات را حل کنیم منافاتی با احساس مسئولیت ندارد.

اژه‌ای توصیه کرد: نباید اجازه دهیم دلال‌ها و افراد دیگر به بهانه‌های مختلف خانواده زحمتکش و خوب قوه قضاییه را خدشه‌دار کنند با برخی کارها.

معاون اول قوه قضاییه گفت: قداست دستگاه قضا و توقع مردم از آن به گونه‌ای است که اگر خطایی باشد آن را می‌بینند و آن را حتی بزرگتر از حد معمول می‌بینند بنابراین نباید اجازه دهیم تا شیطان و شیطان صفتان کوچکترین خدشه‌ای به ما وارد کنند.

تعداد بازدید از این مطلب: 91
بازدید : 91
رامین رها
21:52
یک شنبه 20 ارديبهشت 1394

خبرگزاری فارس: اگر اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد توافق هسته‌ای در دسترس خواهد بود

 
 

 

 
94/02/20 - 21:11
شماره: 13940220001686
نسخه چاپيارسال به دوستان
روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور قزاقستان:
اگر اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد توافق هسته‌ای در دسترس خواهد بود

حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با «نورسلطان نظربایف» رئیس‌ جمهوری قزاقستان در خصوص مذاکرات هسته‌ای، گفت: در بسیاری از زمینه‌ها به درک مشترک رسیده‌ایم و اگر اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد، توافق نهایی در دسترس خواهد بود.

خبرگزاری فارس: اگر اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد توافق هسته‌ای در دسترس خواهد بود
 

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با «نورسلطان نظربایف» رئیس‌ جمهوری قزاقستان با تبریک پیروزی مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، گفت: ایران و قزاقستان تفاهم‌نامه‌های بسیار مثبت و سازنده‌ای با یکدیگر منعقد کرده‌‌اند که با اجرای آنها، روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بیش از پیش گسترش می‌یابد.

روحانی با بیان اینکه ایران همواره به کشور قزاقستان در همه مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان یک دوست قابل احترام، اعتماد دارد، افزود: امیدوارم برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تهران – آستانه تحرکی جدید در گسترش بیشتر روابط دو طرف ایجاد کند.
رئیس‌ جمهور کشورمان در خصوص مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: در بسیاری از زمینه‌ها به درک مشترک رسیده‌ایم و اگر اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد، توافق نهایی در دسترس خواهد بود.
«نورسلطان نظربایف» رئیس‌ جمهور قزاقستان نیز در این گفتگو با بیان اینکه باید روابط دو کشور را در تمام زمینه‌ها توسعه و تعمیق بخشیم، تصریح کرد: امیدوارم مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در بستر مناسبی به پیش رفته و به نتیجه برسد.

تعداد بازدید از این مطلب: 97
بازدید : 97
رامین رها
13:0
چهار شنبه 2 ارديبهشت 1394

تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در چهل و سومین دوره رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد پس از پیروزی‌های متوالی مقابل کشورهای قدرتمند در دیدار نهایی به مصاف آمریکا رفت و در پایان با نتیجه پنج بر سه مقابل حریف به پیروزی دست یافت و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

بر این اساس، حسن رحیمی آزادکار وزن 57 کیلوگرم کشورمان با برتری شش بر پنج مقابل آنتونی راموس از تیم میزبان خوش درخشید و بار دیگر شایستگی‌های خودش را به رخ کشتی دنیا کشید.

این کشتی‌گیر شایسته کشورمان که ساکن شهرستان بهارستان است به نونهالان و نوجوانان کشور و این شهرستان نشان داد که می‌توان با تلاش، اراده و صدالبته پشتکار به موفقیت‌هایی دست یافت که حتی در خاک کشوری مانند آمریکا پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآورد و جلوی چشم آمریکایی‌ها جشن قهرمانی گرفت.

رحیمی رشته کشتی را از سال 74 آغاز کرده و به قول خودش عاشق این رشته است و فقط برای شادی دل مردم روی تشک می‌رود و به افتخارآفرینی‌های خود ادامه می‌دهد.

وی می‌گوید که اصلاً برایش تشویق مسئولان و جوایزی که داده می‌شود، به اندازه شادی ملت ایران ارزش ندارد و این از همه چیز برایش ارزشمندتر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران، به سراغ نابغه کشتی شهرستان بهارستان رفتیم و گفت‌و‌گوی متفاوتی با وی انجام دادیم، حسن رحیمی این پهلوان بااخلاق و مردم‌دوست با روی باز پاسخ سئوالاتمان را داد.

مشروح گفت‌و‌گوی فارس با نابغه کشتی کشور را در زیر می‌خوانید:

فارس: به عنوان سئوال اول چند سال دارید، کشتی را از چه سالی آغاز کردید و از کی به این رشته علاقمند شدید؟

بنده متولد 25 خرداد ماه سال 1368 از شهرستان بهارستان هستم و رشته کشتی را از سال 74 آغاز کردم و از سال 85 به صورت حرفه‌ای این رشته را دنبال کردم و موفق شدم در مسابقات استان تهران و کشوری به مقام نخست دست پیدا کنم و پس از آن به تیم ملی جوانان دعوت شده و به مسابقات جهانی اعزام شدم و توانستم رتبه نخست را کسب کنم.

فارس: نخستین مربی شما چه کسی بود؟

اولین مربی من سرهنگ رضا جان‌بزرگی بود که مدیون وی هستم، به این دلیل که زحمات زیادی را برای من کشید و پس از آقای جان‌بزرگی، با رحمت بندر کار کردم و پس از وی نیز رسول دهقان‌نژاد مربی‌گری من را بر عهده گرفت.

فارس: شما بیشتر خود را مدیون کدام مربی می‌دانید، به عبارت دیگر فکر می‌کنید دلیل این همه موفقیت‌تان در رشته کشتی چه بود؟

دلیل اصلی این موفقیت‌ها عشق و علاقه من به این رشته پهلوانی بود و اینکه قهرمان باشی و در کنار آن افتاده باشی و مشوق اصلی من هم در این راه برادرم بود که کشتی‌گیر بود و در سطح تهران کشتی می‌گرفت و من هم به این رشته علاقمند شدم و آقای دهقان‌نژاد هم که مربی پایه من بود به استعدادم پی برد و زحمات زیادی برای من کشید.

فارس: طی سال‌های فعالیت در رشته کشتی شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات‌تان را برای ما بگویید.

شیرین‌ترین خاطره من کسب مدال طلای جهانی سال 2013 مجارستان بود که پس از نیم قرن توانستم مدال طلا را در وزن خودم کسب کنم.

تلخ‌ترین خاطره من هم باخت به حریف هندی در مسابقات المپیک 2012 لندن بود که دست خالی به ایران بازگشتم، اما سال بعد از آن در مسابقات جهانی 2013 مجارستان این حریف را شکست دادم.

فارس: سرسخت‌ترین حریفی که از ابتدا تاکنون داشتید چه کسی و از چه کشوری بوده است؟

همه حریفان من سرسخت بودند، اما حریف روسی من خیلی سرسخت است و کشتی گرفتن با وی مشکل است؛ حریف کره شمالی، هندی و ازبکستانی (دلشاد منصوراف) که چند بار به وی باختم هم جزء رقبای سخت من بودند.

فارس: حریفانی که مثل آب خوردن شکستشان دادید؟

حریف آسان من در عمر کشتی‌ام نداشتم، چراکه هر حریفی که روبه‌روی من ایستاده، سرسخت بوده است.

فارس: بزرگترین آرزوی ورزشی شما که تاکنون به آن نرسیده‌اید؟

مدال طلای المپیک بزرگترین آرزوی ورزشی من است که فقط هم به خاطر تحقق همین آرزو تلاش می‌کنم.

فارس: بازگردیم به مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در خاک آمریکا که برخی‌ها به دیده تردید به این مسابقات می‌نگریستند و در قهرمانی تیم ملی کشورمان شک داشتند، اما بخش اعظمی از مردم ایران در قهرمانی ایران شک نداشتند، ارزیابی شما از این مسابقات چیست و آیا انتظار قهرمانی داشتید؟

کسانی که رشته کشتی را می‌فهمند می‌دانستند که قهرمان جام جهانی می‌شویم، چراکه مهره‌هایی که آقای خادم انتخاب کرده بود، کشتی‌بلد بودند و نفرات جوانی هم در این مسابقات حضور داشتند؛ خوشبختانه همدل بودیم و برای قهرمانی هم‌قسم شده بودیم.

تیم ملی آذربایجان با تمام قوا به این مسابقات آمده بود و قهرمانان المپیک و جهانی خود را به جام جهانی کشتی آورده بود، آمریکا هم تمام المپیکی‌های خود را آورده بود، اما ما هم تیم خوبی داشتیم و با شکست آذربایجان و آمریکا به عنوان قهرمانی دست پیدا کردیم.

فارس: آیا آمریکایی‌ها در این مسابقات کری خاصی برای ایران می‌خواندند؟

نه ما کری خاصی نشنیدیم، اما آمریکا آمده بود برای کسب عنوان قهرمانی، اما خدا کمکمان کرد و قهرمان شدیم، به این دلیل که زحمات زیادی کشیده بودیم و بچه‌ها هم کشتی‌های خوبی گرفتند.

فارس: پیش از اعزام به مسابقات جام جهانی کشتی مسئولان قول‌های زیادی برای پرداخت پاداش به شما به شرط قهرمانی در این مسابقات داده بودند، اما وزارت ورزش اعلام کرد که در آیین‌نامه این وزارتخانه برای مسابقات جام جهانی پاداشی در نظر گرفته نشده است، ارزیابی‌تان در این مورد چیست؟

دیگر هیچ انتظاری از مسئولان نداریم، به این دلیل که نگاه آنها متفاوت است؛ مسئولان از این وعده و وعیدها به ما زیاد داده‌اند و در اردو هم هم‌قسم شدیم تا فقط برای دل مردم کشتی بگیریم و لاغیر. دیگر کاری با هیچ مسئولی نداریم. خواهش می‌کنم مسئولان جوایز قهرمانان آسیایی و جهانی را هم ندهند؛ وقتی قهرمان کشتی مدال طلای آسیایی و جهانی می‌گیرد تنها 36 سکه دریافت می‌کند که به عبارتی می‌شود 36 میلیون تومان و با این پول ورزشکار نمی‌تواند کل سال را بگذراند چه برسد به زندگی ورزشی‌اش را.

وقتی ورزشکار عمر خود را در راه یک رشته‌ای می‌گذارد، توقع دارد پس از پایان عمر قهرمانی لااقل خانه‌ای برای خود داشته باشد. این عین بی‌عدالتی است که تنها 36 سکه به قهرمان می‌دهند، یعنی ارزش یک قهرمان تنها 36 سکه است، من اصلاً راضی‌ به همان سکه‌ها هم نیستم. متأسفانه هیچ نگاه و توجهی به قهرمانان نمی‌شود؛ تیم ملی کشتی آزاد قهرمان جام جهانی شد، اما کوچکترین توجهی به ما نشد. مقام معظم رهبری پس از قهرمانی ما پیام تبریک دادند، اما مسئولان هیچ توجهی ندارند.

این افتخار است که مقام معظم رهبری پیام تبریک می‌دهند و این نشان از علاقه ایشان به ورزش و رشته کشتی دارد.

کشتی رشته پهلوانی است، اما مسئولان توجهی ندارند.

فارس: مسئولان فدراسیون کشتی در حال پیگیری پرداخت پاداش به شما هستند؟

این کار اصلاً نیاز به پیگیری ندارد و مسئولان خود باید به ما توجه کنند؛ بالاتر از قهرمانی ملی‌پوشان در جام جهانی چیزی وجود ندارد، هیچ چیز بالاتر از این نیست که پرچم تیم ملی کشورمان در ینگه دنیا بالاتر از آمریکا، روسیه، آذربایجان، هندوستان و ... به اهتزاز دربیاید.

بحث مدال‌آوری رشته کشتی در مسابقات آسیایی، جهانی، المپیک و ... جدا از سایر رشته‌ها است و باید توجه ویژه‌ای به این رشته شود.

فارس: خیلی‌ها در قبال بودجه‌ای که به رشته فوتبال اختصاص می‌یابد، گله می‌کنند و اعتقاد دارند اگر یک دهم این بودجه در اختیار رشته کشتی قرار بگیرد، دنیا را فتح می‌کنیم، ارزیابی‌تان از این مسئله چیست؟

نمی‌دانم چرا این همه هزینه به رشته فوتبال می‌شود؛ فوتبال چه گلی بر سر این مملکت زده که باید هزینه هنگفت در قبال این رشته شود؛ حتی پول توجیبی فوتبالیست‌ها را به ما نمی‌دهند و از سوی دیگر از کشتی‌گیران انتظار دارند؛ خواهشاً این توقعات را از کشتی نداشته باشند.

روی سخن من تنها کشتی نیست، حتی باید به رشته‌های مدال‌آور دیگر هم توجه شود؛ قهرمانان ایران اسلامی اگر در رشته‌های خودشان در مسابقات آسیایی و جهانی بدرخشند، ما هم افتخار می‌کنیم.

عراق کجای فوتبال دنیاست که تیم ملی فوتبال به این تیم می‌بازد؛ زحماتی که کشتی‌گیران تیم ملی می‌کشند، واقعاً ستودنی است و برای شادی دل ملت ایران همه کار می‌کنند تا در مسابقات جهانی بدرخشند و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآورند.

پیش از مسابقات جام جهانی من چهار ماه از خانواده دور بودم و مدام تمرین می‌کردم تا در رقابت‌های جهانی پرچم ایران را به اهتزاز دربیاورم و تمام کشتی‌گیران دغدغه‌شان این بود که مبادا در مسابقات جهانی کم بگذارند، بنابراین زحمت می‌کشیم و توقع داریم در حد شأن و شخصیت ما با ملی‌پوشان کشتی برخورد شود.

فارس: به عنوان سئوال بعدی برنامه‌تان برای آینده چیست؟

دقیقاً دو ماه دیگر مسابقات انتخابی کشتی آزاد اعزامی به مسابقات جهانی آمریکا برگزار می‌شود؛ همچنین مسابقات انتخابی المپیکی را داریم که باید تمام تلاشمان را برای حضوری موفق در این مسابقات به کار بگیریم.

فارس: در پایان اگر صحبت خاصی با مسئولان دارید بفرمایید.

تنها کشتی‌گیران از مسئولان ناراحت نیستند، بلکه مردم هم ناراحتند که چرا توجه خاصی به رشته کشتی نمی‌شود.

جا دارد از مسئولان شهر گلستان تشکر کنم که به استقبالم آمدند و برای من مراسم تجلیل برگزار کردند و این جای شکر دارد.

فارس: از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید از شما سپاسگزارم.

تعداد بازدید از این مطلب: 91
بازدید : 91
رامین رها
12:59
چهار شنبه 2 ارديبهشت 1394

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (2 اردیبهشت 94) با اشاره به اقدام تجاوزکارانه عربستان در حمله به یمن گفت: شب گذشته دولت سعودی بعد از 27 روز بمباران کشور مسلمان یمن اعلام کرد مرحله عملیات طوفان قاطع به پایان رسید و ما به اهداف خود رسیدیم.

وی ادامه داد: در این 27 روز در یمن چه چیزی رخ داد. اینکه بیش از هزار نفر از مردم به شهادت رسیدند و هزاران نفر مجروح شدند و تعدادی از زیرساخت‌های این کشور تخریب شد و نیروهای انقلابی انصارالله و ارتش یمن بر تعداد زیادی از استان‌ها مسلط شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حالا باید از دولت سعودی سوال کرد کدام یک از این سه موضوع جزء اهداف عملیات طوفان قاطع بوده است و اینکه با این همه سر و صدا به چه چیزی رسیدند که در بیانیه خود اعلام می‌کنند به اهدافشان رسیده‌اند.

لاریجانی افزود: آیا مقصود شما از این عملیات کشتن مردم یمن بود یا تخریب زیرساخت‌های این کشور یا اینکه می‌خواستید مردم انقلابی یمن بر استان‌های این کشور مسلط شوند. این رفتار نسنجیده هیچ سنخیتی با هویت یک کشور اسلامی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ادعا کردند که چون موشک‌های اسکاد در اختیار ملت یمن بود و این امر مضر به امنیت سعودی بوده است ما جنگ را آغاز کردیم. این استدلال وقیحانه‌تر از دعاوی دیگر این کشور است. با این استدلال کشورهای دیگر نیز می‌توانند به این کشور حمله کنند چون عربستان با کمک آمریکا و فرانسه امکانات نظامی زیادی انبار کرده است و این امر می‌تواند برای امنیت آنها مضر باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا این منطق درستی برای یک کشور اسلامی است و اینکه امکانات ملل مسلمان را پشتوانه همه امت اسلام بداند این ضعف دیدگاه استراتژیک یک کشور اسلامی را نشان می‌دهد.

لاریجانی اظهار داشت: تاسف‌‌آورتر این است که دولت سعودی اعلام نموده است مرحله بازگرداندن و احیای امید به یمنی‌ها به منظور عملیات سیاسی آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد یک مرحله را جا انداخته‌اند و آن مرحله بازسازی روحی و روانی دولت سعودی در این شکست مفتضحانه است.

وی افزود: دولت سعودی با چه رویی سخن از احیای امید به یمنی‌ها به میان می‌آورد. آیا مردم یمن با این همه خسارات جانی و مالی ذره‌ای امید به رفتار دولت سعودی دارند؟ یا قلوب یمنی‌ها با این جنگ افروزی ناشیانه مملو از نفرت از مقامات این کشور است؟

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: همین توهمات بحران‌های متنوع منطقه را رقم زده است. اسم چنین اقدام بی‌اصل و مبنایی را عملیات سیاسی گذاشته‌اند. شاید تصور می‌کنند با این اقدامات نظامی هیمنه‌ای برای خود ساختند که در چانه‌زنی سیاسی دست بالا داشته باشند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این جنگ‌افروزی 27 روزه و اعلام خصم آن یک پیام دارد و آن شکست عملیات کودکانه نظامی در یمن بود. پیروز این میدان ملت یمن هستند که با پایداری و استقامت متجاوزان را پشیمان کردند.

وی افزود: جمهوری اسلامی از ابتدای این جنگ‌افروزی آن را در راستای خواست رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کرد و بارها اعلام داشت دخالت بیگانگان در امور یمن خاصیتی جز فرسایش قدرت مسلمانان ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عقلای سعودی باید از رفتار خود ارزیابی دقیقی داشته باشند که این گونه روش‌ها نه تنها فایده‌ای برای امنیت آنها ندارد که حیثیت آنان را نیز به کلی بر باد می‌دهد و اگر آمریکا و برخی کشورها آنها را تحریک به چنین اقدامی کردند شاید به این دلیل است که به دولت سعودی بفهماند شما قدرت لازم برای حل و فصل مسائل منطقه را ندارید و از این طریق آنان را بیشتر نیازمند خود کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تاسف‌آورتر و از او حال آن رئیس‌جمهور نگون بختی است که کشور دیگر را تحریک به عملیات نظامی در کشور خود کرد و این جفای به ملت یمن هیچ مشروعیتی برای او باقی نگذاشت و حالا دولت سعودی و این فرد دم از مذاکرات یمنی می‌زند آیا قبل از این عملیات خسارت‌بار راه برای مذاکرات یمنی بسته بود.

وی افزود: نتیجه تمام این جنگ‌افروزی بازگشت به سر همان جای اول است اما این بار انقلابیون انصارالله هستند که در پناه مجاهدت و ایستادگی دست بالا دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی توفیق ملت یمن را در مبارزه با متجاوزان تبریک می‌گوید و امیدوار است در مذاکرات مصالح ملت را بر مبنای استقلال رقم بزند و از وزارت خارجه و هلال‌احمر می‌خواهیم تا هرچه سریع‌تر برای مداوای مصدومین و کمک‌های انسان‌دوستانه به ملت یمن اقدام کنند.

لاریجانی با اشاره به شهادت امام هادی (ع) خاطرنشان کرد: شیخ صدوق روایتی را از امام هادی (ع) نقل کرده است که در گفت‌وگوی موسی‌بن عمران با خداوند حضرت موسی می‌پرسد خدایا سزای کسی که از روی قصد مومنی را بکشد چیست؟ خداوند فرمود نگاهش نمی‌کنم و از گناهش نمی‌گذرم این امر برای کسانی که امروز با جنگ‌افروزی جان بی‌گناهان را ستانده‌اند و در جنگ یمن هزاران نفر مسلمان را به خاک و خون کشیده‌اند باید تابلوی گویایی از آینده آنان باشد.

تعداد بازدید از این مطلب: 78
بازدید : 78
رامین رها
12:56
چهار شنبه 2 ارديبهشت 1394

متن کامل سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس سران کشورهای آسیایی – آفریقایی که در جاکارتا در حال برگزاری است، به شرح زیر است:

متن کامل سخنان رئیس جمهور کشورمان به این شرح است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
جناب آقای جوکو ویدو دو
رئیس‌جمهور محترم اندونزی؛
رؤسای محترم جمهور، نخست وزیران گرامی؛
خانم‌ها و آقایان؛
در آغاز سخن مایلم مراتب خرسندی خود را، از شرکت در اجلاس سران آسیا ـ آفریقا در کشور دوست و برادر اندونزی ابراز نموده و از میهمان‌نوازی‌های ریاست محترم جمهور و مردم این کشور قدردانی نمایم.
گرامیداشت شصتمین سالگرد کنفرانس تاریخی باندونگ، و دهمین سالگرد مشارکت جدید راهبردی آسیایی ـ آفریقایی، بواقع فرصت مغتنمی است، تا به بنیانگذاران این حرکت ارزشمند ادای احترام نماییم؛ حرکتی که در چارچوب آن جنبش عدم تعهد به بار نشست، و به شنیده شدن صدای کشورهای جنوب در تحولات بین‌المللی و ارتقاء نقش آنها به عنوان نیرویی تأثیرگذار بر صلح، امنیت و توسعه بین‌المللی انجامید و برای نخستین بار مبارزه با نژادپرستی در برنامه جامعه بین‌الملل قرار گرفت.
اگرچه در عصر ما جهان تغییر چهره داده است، ولی اصول و ارزش‌های باندونگ باید هنوز بر اریکه دیپلماسی جهانی بدرخشد؛ بیایید نگذاریم فریاد باندونگ در دالان سیاست‌ورزی‌های منفعت‌طلبانه رنگ ببازد و اصول و ارزش‌های آن خدشه‌دار شود؛ نگذاریم خشونت، تجاوز، تروریسم و افراطی‌گری به راحتی سرتاسر گیتی را در نوردد و ملت‌ها را به خاک و خون بکشد.
تروریسم و افراطی‌گری در بخش‌های بسیاری از دو قاره آسیا و آفریقا گسترش یافته است. آنان بویژه در عراق و سوریه، با توسل به وحشیانه‌ترین روش‌ها، هر روز زنان، مردان و کودکان بیگناه را قربانی مطامع شوم و ضد بشری خود نموده و زیرساخت‌های این کشورها را نابود می‌کنند.

افراط‌گرایان در راستای تأمین اهداف نامشروع خود از حمایت‌های اطلاعاتی، تسلیحاتی و مالی برخی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردارند؛ و این در حالی است که حامیان آنان، از این واقعیت غافل هستند که استمرار بی‌ثباتی در مناطق آشوب زده، گسترش ناامنی در جهان، و از جمله کشورهای آنان، را به دنبال خواهد داشت.
من از دو سال پیش که شراره‌های افراط گرایی، خشونت و تروریسم در تمامی جهان و به ویژه کشورهای آسیایی - آفریقایی سر بر می‌کشید، و مشاهده می‌نمودم که چگونه دامنه آن در اکثر نقاط جهان و قاره‌های کهن نیز می‌پیچد، کوشیدم تا با تصویب قطعنامه «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گرایی» در نشست 2013 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با حمایت و یاری شما یاران همراه، برای نیل به این مقصود، ساختاری بین‌المللی پدید آوریم.

خانم‌ها و آقایان؛
اینک در شرایطی که وجدان جهانی از دیدن بیتفاوتی سازمانهای بین المللی در مقابل گسترش آتش تروریسم به شدّت آزرده است، زمان آن فرا رسیده است که برای «اقدامی جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری» طرحی عملیاتی ارائه شود؛ و به جای آن که با اقدام نابجای برخی کشورها و آتش افروزی، به تروریسم کمک شود، با رویکردی مدبرانه، ریشه‌های آن خشکانده شود، چرا که مقابله با تروریسم باید جزء برنامه‌های این اجلاس و در راستای اصول و ارزش‌های باندونگ محسوب شود.

من با استفاده از فرصت این گردهمایی تاریخی که اکثریت مردم جهان را نمایندگی میکند طرح رویکردی همه جانبه برای ریشه کنی تروریسم را ارائه میکنم:
1- مفهوم بنیادین در مبارزه با تروریسم، گرامی داشتن حیات انسان است. ما باید به نقطه‌ای برسیم که برای آرامش جهانی و ایمنی خاطر، جان افراد از هر دین و مذهب و یا هر قوم و نژاد، در دیدگاه همگان، یکسان و برابر باشد. ما باید به نقطه‌ای برسیم که میان مسلمان، مسیحی، یهودی و بودایی، یا آفریقایی و آسیایی و اروپایی، در ارزش‌های انسانی تفاوتی نباشد، تا تروریسم نتواند صلح بشری را به مخاطره بیندازد و امنیت فردی و اجتماعی را تهدید و تخریب کند.
2- بزرگترین جفا به ادیان الهی، سوءاستفاده از نام دین برای توجیه آدمکشی است. باید حرکت جهانی گسترده ای از سوی رهبران دینی و فرهنگی ملل برای مقابله با توجیه اعتقادی آدمکشی آغاز شود. هیچ تعصب اعتقادی نباید دستاویز سلطه طلبیهای سیاسی شود. به ویژه نام زیبای آئین آسمانی اسلام، که پیام رحمت و محبت برای جهانیان آورده است.
3- در کنار مقابله جدی با افراط گری و تروریسم، باید به شناسایی و ریشه کنی عوامل جاذبه گروههای تروریست و چگونگی سربازگیری آنان برخیزیم. ریشه های فرهنگی اقتصادی این پرخاشگری و میل به خشونت باید شناسایی شود و با تلاش صادقانه در حل معضلات اقتصادی، تأمین عدالت اجتماعی و مقابله با ترویج فرهنگ خشونت در میان جوانان، زمینه تحریک و سوءاستفاده تروریستها از بین برده شود.
4- افزون بر این، باید با قطع کانالهای تغذیه مالی، سیاسی و اطلاعاتی از توسعه تروریسم جلوگیری کرد. تا زمانی که برخی دولتها، رویکرد تروریسم خوب و تروریسم بد را دنبال میکنند، جریان تروریسم بین المللی، پیام قاطع جهانی در مبارزه با این جنایت را دریافت نکرد‌ه و هر روز با نامی دیگر و با حمایت دولتی دیگر، به حیات خود ادامه خواهد داد.

آقای رییس؛
استمرار بحران‌ها و منازعاتی که با مداخلات نظامی خارجی تشدید شده، به بروز فاجعه ای انسانی در مناطق آشوب‌زده انجامیده است‌. شرایط تأسف‌بار کنونی در یمن و سوریه نمونه‌های بارز چنین وضعیتی هستند. تجربه تاریخی نشان داده است که مداخله نظامی نه تنها راهکار مناسبی برای پاسخ به بحران‌ها نیست، بلکه به وخامت بیشتر اوضاع می‌انجامد. ما معتقد‌یم صلح و آرامش پایدار در گروی توقف مداخله نظامی و ایجاد شرایط لازم برای مفاهمه و گفت‌وگو میان تمامی گروه‌های سیاسی است. ما مسئولیت خطیر جامعه بین‌المللی در این زمینه را نیز یادآور می‌شویم.
در همین راستا سیاست های اشغالگرانه و توسعه طلبانه رژیم متجاوز صهیونیستی نیز از طریق اعمال خشونت فیزیکی و ساختاری، منجر به نقض گسترده و نظام یافته حقوق مردم فلسطین گردیده و تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی به شمار می‌رود.
در حالیکه علی رغم محکومیت مستمر بین المللی، حمایت‌های همه جانبه قدرت های بزرگ، طمع رژیم صهیونیستی به ادامه سیاست های ضد انسانی خود، علیه مردم و سرزمین فلسطین و سایر کشورها را افزایش داده است.
تاریخ نشان می دهد که جنگ و نا امنی، فقر و توسعه نیافتگی می‌آفریند و آن را همچنان چالش مهم پیش روی کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته قرار می دهد. لذا، و علیرغم تلاش های ملی برای کاهش و امحاء فقر، همکاری های توسعه‌ای هنوز نتواسته است به ارتقا سطح توسعه اقتصادی در کشور های فقیر بیانجامد. علاوه بر این، کشورهای توسعه یافته همچنان به بخش مهمی از تعهدات بین المللی خود در زمینه تامین مالی و انتقال فناوری عمل نکرده و با تحقق آنها را به ملاحظات سیاسی مشروط کرده اند. معماری اقتصادی و مالی نیز همچنان از ضعف های ساختاری که از جمله موانع مشارکت موثر کشور های در حال توسعه در تصمیم گیری های اصلی آنها می باشد، رنج می برد. ما هنوز از یک نظام مالی و تجاری چند جانبه قاعده مند، غیر تبعیض آمیز و فراگیر که بتواند به رشد سرمایه گذاری، توسعه و اشتغال پایدار در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته، کمک کند فاصله داریم. بنابراین اصلاحات ساختاری در این نظام امری ضروری بوده و حضور و مشارکت بدون تبعیض هم کشورها در نهادها و فرآیندهای مالی و بانکی منطقه‌ای و بین المللی لازمه این اصلاح ساختاری است.

عالیجنابان؛
چندجانبه‌گرایی نیز یکی دیگر از اصول کنفرانس باندونگ، و از دستاوردهای مهم بشری در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی زورمدارانه است. توسل به روش‌های زورمدارانه و از جمله اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای مستقل، تجلی چنین گرایشی است. تحریمهای ظالمانه و غیر قانونی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران بارزترین نمونه این گرایش خطرناک است.
لیکن پایداری و مقاومت ملت ایران، و سرعت رشد و توسعه فنآوری بومی و صلح آمیز هسته ای، سرانجام طرف مقابل را به میز مذاکره کشانید؛ و ترکیب 1+5 با آگاهی از این‌که تهدید، تحقیر و تحریم، صلح و امنیت نمی‌آفریند، روی به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران آورد. مذاکراتی فشرده، پیچیده و طولانی؛ که اینک خرسندم اعلام نمایم که در این گفتگوها، در مسیر تعاملات سازنده‌ای قرار دارد که می‌تواند توافق نهایی را در بر داشته باشد. این توافق نهایی بایستی تضمین‌کننده حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و نیز متضمن لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی باشد. من اینجا اعلام می‌کنم که هدف ما تعامل سازنده است؛ و بر این پای می‌فشرم که این تعامل سازنده به نفع همه ما و دیگر مردم جهان خواهد بود. جهانیان بوضوح دریافته اند که جمهوری اسلامی ایران با پیگیری و مداومت در حل معضل پیش آمده هسته ای بعنوان گام نخست، عزم راسخ دارد که تمامی تلاش و ظرفیت منطقه ای و بین المللی خود را بیش از گذشته در مرحله بعد، جهت ایجاد امنیت منطقه و گسترش صلح جهانی بکار گیرد. ما در این مرحله خواهیم کوشید تا با همکاری جمعی منطقه ای و توسعه ارتباطات و تعاملات میان همسایگان، و با تمسک به اصول همکاری های اسلامی و اهداف اجلاس باندونگ، آرامش، امنیت و ثبات را برای توسعه اقتصادی و کاهش فقر و عقب افتادگی فراهم آوریم.
در این چارچوب، جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت و همکاری با همسایگان و از جمله همسایگان عرب خود می باشد. در این راستا ما بر صلح منطقه ای به منظور توقف کشتار و خونریزی در یمن و سایر کشورهای منطقه تاکید می کنیم؛ چرا که در نظم جدید بین المللی، همکاری و مشارکت امری انسانی است.

خانم‌ها و آقایان؛
من به عنوان رییس جنبش عدم تعهد نیز افتخار دارم رضایت خاطر خویش از حضور در اجلاس سران را ابراز نمایم. این جنبش بعنوان بزرگترین دستاورد دیپلماتیک دهه های اخیر، بر این باور است که بنیاد و اساس قدرتمند این مشارکت راهبردی، منجر به تقویت کشورهای آسیایی ـ آفریقایی و بعدها سایر مناطق در حال پیشرفت، در بسیاری از زمینه‌ها شد و امکان ایفای نقشی مهم در سطح بین‌الملل را برای این کشورها فراهم نمود؛ اما اکنون این وظیفه ما می‌باشد تا با در نظر گرفتن شرایط کنونی سیاست‌های جهانی، ارزشی عملی و دستوری به اصول باندونگ ببخشیم. بر این اساس، ما نیازمند تقویت روابط میان آسیا و آفریقا می‌باشیم که نسبتاً از سرعت تحقق آن کاسته شده است.
جنبش عدم تعهد بر اهمیت بیانیه کنفرانس 2005 مشارکت راهبردی جدید آسیایی ـ آفریقایی نیز تأکید داشته و از جامعه بین‌الملل خواسته است تا مطابق با چارچوب‌های مشارکت راهبردی جدید، به عنوان یکی از معیارهای تعمیق مشارکت میان کشورهای در حال توسعه، علی‌الخصوص میان آسیا و آفریقا، همکاری‌ها را ارتقاء بخشد.

تعداد بازدید از این مطلب: 70
بازدید : 70


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید
تمام حقوق اين وب سايت متعلق به همه چیز از همه جا مي باشد | طراحی قالب : تم ديزاينر